W dniu 30 października 2017 o godz. 10:00 na konferencji prasowej Minister Anna Streżyńska publicznie zaprezentowała aplikację mobilną mObywatel.
Dobrym wprowadzeniem do aplikacji jest prosty film informacyjny przygotowany na tą okazję przez Tomka Mikulskiego z Centralnego Ośrodka Informatyki:
Aplikacja pozwala potwierdzać swoją tożsamość przy pomocy smartfona drugiej osobie. Pomimo, że jest to zaledwie pierwsza wersja – plan rozwoju jest bardzo ambitny – na platformie docelowo znajdą się wszelkiego rodzaju dokumenty jakie znamy z życia codziennego, jak również – zestawy danych („mDokumenty”), które nie mają swoich odpowiedników w rzeczywistości, a będą użyteczne. Przykładem może być np. Dowód osobisty wzbogacony przez użytkownika deklaratywnym adresem zamieszkania (w chwili obecnej na dowodzie osobistym nie ma informacji o adresie, co jest kłopotliwe w różnego rodzaju procedurach – zarówno w administracji, jak i w bankach czy na poczcie).
Po uruchomieniu aplikacji, w ciągu zaledwie 1 doby, pobrało ją i w pełni aktywowało ponad 15 tysięcy użytkowników. Od pierwszej grupy na adres kontaktowy spłynęło nieco zgłoszeń. Na szczęście stosunkowo małą część zgłoszeń stanowią rzeczywiste problemy/usterki. Większość to pomysły na dalszy rozwój systemu – najczęściej powtarzające się to prośby o:
- udostępnienie wersji na iOS (zaplanowane już na styczeń 2018)
- możliwość pobrania aplikacji poza granicami Polski (głosy z Wielkiej Brytanii i Niemiec) – realnie możliwe na terenie UE / poddamy analizie
- dodawanie kolejnych mDokumentów – prace w toku m.in. dla legitymacji studenckiej, Karty Dużej Rodziny i kart miejskich
- uruchomienie usług „wokółdokumentowych” (zgłoś zagubienie, złóż wniosek o nowy itp.) – tych pomysłów jest bardzo dużo, będziemy starannie selekcjonować te najbardziej użyteczne
- pomysły na dodatkowe punkty w sieci akceptacji (np. placówki ochrony zdrowia, koleje) – na liście w pierwszej kolejności mamy inne sektory (bankowość, telekomunikacja, energetyka), ale oczywiście wszystkie pomysły dopisujemy do listy i będziemy stopniowo poszerzać listę akceptantów
- udostępnienie logowania przez odcisk palca zamiast silnego hasła – ten temat był już poddawany analizie i zapewne z czasem wprowadzimy propozycję rozwiązania
Za wszystkie pomysły serdecznie dziękujemy – analizujemy je, badamy ich wykonalność i układamy na mapie drogowej rozwoju systemu. Większość z nich jest zgodna z wcześniejszymi planami, ale traktujemy te opinie jako pomoc przy nadawaniu priorytetów i ustalaniu kolejności działań.
Otrzymaliśmy również zgłoszenia od osób, które próbowały już z mDokumentów skorzystać na poczcie, w urzędzie i w banku. Co ciekawe – tylko w banku się nie udało! (ale pracujemy nad tym, żeby już w grudniu sektor komercyjny otrzymał aplikację weryfikacyjną, która wyeliminuje ten problem).
Nieco więcej szczegółów na temat dalszych planów rozwoju oraz kwestii związanych z aplikacją udostępnimy w kolejnym wpisie na blogu.